ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ԲԵՐԴԻ» ԹԻԿՈՒՆՔԻՆ ԿԱՆԳՆԱԾ Է ՀԶՈՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»

«ԲԵՐԴԻ» ԹԻԿՈՒՆՔԻՆ ԿԱՆԳՆԱԾ Է ՀԶՈՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»
11.06.2010 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ, Հայաստանի ազգային պարարվեստի և պարագետների միության նախագահ, ՀՀ վաստակավոր կոլեկտիվ «Բերդ» պարային համույթի գլխավոր բալետմայստեր, Երևանի պետական մանկավարժական համալսարանի պարարվեստի ամբիոնի վարիչ, մանկավարժական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ ԿԱՐԵՆ ԳԵՎՈՐԳՅԱՆԸ:
«ԵԹԵ ՄԱՐԴԸ ՆՊԱՏԱԿ ՉԻ ՈՒՆԵՆՈՒՄ, ՆՐԱ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅՈՒՆԸ ՉԻ ՏԱԼԻՍ ԱՐԴՅՈՒՆՔ»
-Պարոն Գևորգյան, Հայաստանում շատ բան փոխվեց հետխորհրդային շրջանում, և այդ փոփոխություններից առավելապես տուժեց մշակույթը: Մինչդեռ «Բերդը», ի հեճուկս բոլոր դժվարությունների, կայուն է ու կենսունակ ավելի քան 45 տարի: Ո՞րն է նրա երկարակեցության, տոկունության գաղտնիքը:
-Գաղտնիքը սիրո մեջ է: Սեր դեպի սեփական արվեստը, հայրենիքը, լեզվամտածողությունը, ազգային արժեքները: Այս ամբողջի հիմքում տառապանքն է, տևական աշխատանքը, նվիրվածությունը: Եթե մարդը նպատակ չի ունենում, նրա գործունեությունը չի տալիս արդյունք: Մեր դավանած գաղափարի շուրջ հավաքվել են մարդիկ, ովքեր բերդի ամրակուռ դարպասների նման պահել են «Բերդը»` մեր ամրոց-դարբնոցը: Մեր համույթի երիտասարդները գաղափարի շուրջ են հավաքված: Դա ավելին է, քան արվեստը:
-Ձեր բեմադրած պարերում խիստ ընդգծված են հայկական սկիզբը, մեր ազգային տոտեմին, հնագույն ծիսակարգերին առնչվող թեմաները: Սա նո՞ր երևույթ է, թե՞ Խորհրդային Հայաստանի ժամանակաշրջանում էլ էիք կարողանում անդրադառնալ դրանց:
-Խորհրդային ժամանակաշրջանում խմբի խաղացանկն ամբողջովին բեմադրել է հայրս` Բորիս Գևորգյանը, հետխորհրդային շրջանում` ես: Հայրս ցանկացավ, որ ես անեմ բեմադրությունները, որովհետև իմ մեջ նստած է նոր մտածելակերպ` անկախ Հայաստանի մտածելակերպը: Բայց ես այն տարիքում չեմ, որ վարակված լինեմ այսօրվա մոդեռն քամիներով: Բնականաբար, իմ մեջ եմ կրում նախաքրիստոնեական մշակույթը, որովհետև դա մեր հին քաղաքակրթությունն է: Մենք քրիստոնեությունից հետո, ներառյալ Խորհրդային Միության տարիները, ունեցել ենք միայն մշակութային աղբ: Մեր ամբողջ մշակույթը, քաղաքակրթությունը վերաբերում են նախաքրիստոնեության ժամանակաշրջանին: Մեր ծիսապաշտամունքային բոլոր պարերը նվիրված են Միհր աստծուն, արևապաշտությանը: Մեր այսօրվա պարացանկում ընդգրկված են այդպիսի պարեր, ունենք նաև բնությանը, աշխարհիկ կյանքին անդրադարձող պարեր: Պարը մեր հավաքական միտքն է, հավաքական կերպը: Այդ պարերը հենց այնպես չեն ծնվում: Պարը պարզապես թռնել չէ: Այն տարիների ուսումնասիրության արդյունքում ստեղծված մշակութային արժեք է:
-Հասարակական կարգի փոփոխությունն առհասարակ խթա՞ն է, թե՞ արգելակ արվեստի համար:
-Նայած թե ինչ տեսանկյունից կմոտենաս հարցին: Եթե կոնկրետ խոսենք պարարվեստի մասին, պիտի ասեմ, որ ֆորմացիաների փոփոխությունները դրականորեն են ազդում: Գալիս են նոր ժամանակներ, նոր մտածելակերպ, փոխվում են չափորոշիչները, ռիթմը, և մարդն սկսում է նորովի առաջնորդվել իր գործունեության մեջ: Այսօր մեր իրականության ռիթմն արագացել է, այդ պատճառով էլ օրեր առաջ օպերայի և բալետի ակադեմիական թատրոնում «Բերդ» համույթի համերգի ժամանակ ներկայացված պարերը ռիթմիկ էին, արագ տեմպի մեջ:
«ԱՄԵՆԱՄԵԾ ՁԵՌՔԲԵՐՈՒՄԸ ՀԵՆՑ ԱՆԿԱԽՈՒԹՅՈՒՆՆ Է»
-Ձեր կարծիքով` հայ մարդու համար մեր հանրապետության անկախացումից հետո ո՞րն էր ամենակարևոր ձեռքբերումը և ո՞րը` ամենամեծ կորուստ:
-Ամենամեծ ձեռքբերումը հենց անկախությունն է: Սա սեփական մշակութային արժեքները պահպանելու հնարավորություն է, մեր իսկ երկրի արժեքները գնահատելու, այդ գաղափարները մեր մեջ կրելու իրավունք: Պարտադրված ոչինչ չկա այսօր իմ խաղացանկում: Ինձ ոչ ոք չի ստիպում այս կամ այն գործն անելու: Դա ամենամեծ ձեռքբերումն է, երբ մարդն ինքն է տնօրինում իր մշակույթը: Ինչ վերաբերում է կորցրածին, կարծում եմ` շատ բան չենք կորցրել: Ես հիշում եմ` խորհրդային տարիներին պարտադրանք կար, որ մեր խաղացանկում անպայման պիտի լինեին այլ ժողովուրդների պարեր, պիտի քարոզվեր ազգերի բարեկամությունը: Իհարկե, վատ չէ ուրիշ ժողովուրդների մշակույթը ճանաչելը և քոնը համեմատելն ու գնահատելը այդ մշակութային դաշտում, բայց երբ դա պարտադրանք է, արդեն մարդուն կանգնեցնում է ստեղծագործական փակուղու առջև: Իսկ մշակութային ազատությունն ամենամեծ ու կարևոր ձեռքբերումն է ստեղծագործողի համար:
-Պարտադրանքին մշակույթի մարդն ավելի դժվա՞ր է ենթարկվում, քան, ասենք, բժիշկը, ինժեները, վարորդը, կոշկակարը, հողագործը…
-Իհարկե, և դա բնական է: Պարտադրանքն առաջինը հենց ազդում է մշակույթի մարդու վրա: Եթե իրականությունը մտնում է փակուղի, ուրեմն այդ փակուղու մեջ են հայտնվում գրողը, նրա գրականությունը, արվեստագետը, նրա արվեստը: Խորհրդային ժամանակներում ազատ մտածող մարդիկ, ինչպիսին էր Հրանտ Մաթևոսյանը, իսկույն տարբերվում էին իրենց շրջապատից: Եվ սա ազդում էր բոլոր նրանց վրա, ովքեր չէին կարողանում ազատ մտածել: Իսկ կոշկակարի կամ ինժեների դեպքում այնքան էլ ճնշող չէ այդ փակուղին, որովհետև նա ստեղծագործական պրոցեսների մեջ չէ:
-Դուք միջազգային փառատոների եք մասնակցել թե՛ խորհրդային, թե՛ հետխորհրդային տարիներին: Մի դեպքում Ձեր թիկունքին հզոր պետություն էր կանգնած, մյուսում` նորաստեղծ փոքր Հայաստան: Աշխարհի վերաբերմունքը սրանից փոխվո՞ւմ էր «Բերդի» նկատմամբ:
-«Բերդի» թիկունքին կանգնած է հզոր Հայաստանի Հանրապետությունը: Երբ մշակույթը հզոր է, ուրեմն քո ներկայացրած երկիրն էլ է հզոր: Երբ 2000 թվականին մենք ճանաչվեցինք լավագույնը Դիժոնի միջազգային փառատոնին մասնակցող 32 պետությունների շարքում և արժանացանք ոսկե մեդալի, դա մեր փոքր պետության հզոր մշակույթի հաղթանակն էր: Խորհրդային ժամանակներում միջազգային փառատոների հաճախ չէինք մասնակցում: Դրանք կազմակերպվում էին Խորհրդային Միության հռչակած այս կամ այն բարեկամության օրերի շրջանակներում և անցնում էին խիստ վերահսկողության պայմաններում: Մեզ թույլ չէին տալիս շփվել որևէ մեկի հետ, սփյուռքահայերի հետ որևէ կապ բացառված էր, խանութներ մտնել չէր կարելի: Պատկերացնո՞ւմ եք, թե դա ստեղծագործող մարդու, արտիստի համար ինչպիսի փակուղի էր: Իսկ հիմա մենք մասնակցում ենք միջազգային փառատոների, ներկայացնում մեր սեփական մշակույթն աշխարհի խառնարանում և դրանով ուրիշներին սիրելի դարձնում ոչ միայն մեր մշակույթը, այլև երկիրը, պետությունը: Սա արդեն մեծագույն ձեռքբերում է: Անցյալ տարի «Բերդը» երեք ամսվա ընթացքում ակոսեց Եվրոպան` համերգներով հանդես գալով Իտալիայում, Շվեյցարիայում, Ֆրանսիայում: Եվ մեր հանդիսատեսը հիմնականում օտարազգի էր: Այդ մարդիկ, մեր մշակույթը տեսնելով, համբուրում էին մեր երկրի դրոշը: Դրանից մեծ բան կա՞:
«ԺՈՂՈՎՐԴԻՑ ՎԵՐՑՐԱԾԸ ՎԵՐԱԴԱՐՁՆՈՒՄ ԵՆՔ ԺՈՂՈՎՐԴԻՆ»
-«Շանթ» հեռուստաընկերության «Ժողովրդական պարերը» մշակութային նախագի՞ծ է, թե՞ քաղաքականություն:
-Նախ` ուզում եմ իմ երախտագիտությունը հայտնել «Շանթի» նախագահ Արթուր Եզեկյանին` ազգային արժեքները պրոպագանդող հեռուստանախագծեր իրականացնելու համար: Իսկ «Ժողովրդական պարերը» մշակութային քաղաքականություն է: Եթե այսօր չարժևորենք նախնիներից մեզ ժառանգվածը, կկորցնենք մեր «ես»-ը: Պարը դաստիարակչական նշանակություն ունի: Մշակութային քաղաքականության արտահայտություն է այն, որ մենք ժողովրդից վերցրածը վերադարձնում ենք ժողովրդին: «Ժողովրդական պարեր» նախագիծը հենց այս գործառույթն է իրականացնում: Եվ հենց սրանով է այն դարձել սիրելի հայկական բոլոր ընտանիքներում: «Շանթ» հեռուստաընկերությունն սկսել է ևս մեկ նախագիծ` «Դուդուկի ընտրյալները», որի հեղինակը և իրականացնողը նույնպես ես եմ:
-Ժողովրդից վերցրածը ժողովրդին վերադարձնելու պայմանը կարո՞ղ է երբևէ գործել մեր այսօրվա օլիգարխների պարագայում:
-Ժողովուրդն ինքը պիտի տեր կանգնի անպայման իր արժեքներին, իր ունեցվածքին: Ժողովուրդն է դրա տերը, ոչ թե օլիգարխը: Եթե որևէ օլիգարխ ինչ-որ բան է ժողովրդից վերցրել, ապա մի օր անպայման վերադարձնելու է իսկական տիրոջը:
«ԱԶԳՈՎԻՆ ՊԻՏԻ ՍԵՎԵՌՎԵՆՔ ՄԻ ՆՊԱՏԱԿԻ ՎՐԱ»
-Գանք կանխատեսումների դաշտ: «Բերդի» համերգի ընթացքում եղան պարերի պրեմիերաներ, որոնցից մեկն էլ «Քոչարին» էր: Հնարավոր համարո՞ւմ եք, որ հայը երբևէ հաղթական «Քոչարի» պարի Արարատի ստորոտում, ինչպես մի ժամանակ այդ արել է Բեռլինում:
-Քանի որ խոսեցիք պրեմիերաներից, նախ` նշեմ, որ մեր երկու նոր համարները` «Ոստան հայոցը» և «Քոչարին», բեմականացվել են մշակույթի նախարարության աջակցությամբ: Իսկ ի պատասխան Ձեր հարցի, ասեմ, որ եթե Արագածի փեշին ազգովին պարեցինք շուրջպար, եթե այսօր պարում ենք Արարատի փեշին` Արարատյան դաշտավայրում, ուրեմն ազգովին պիտի սևեռվենք մի նպատակակետի վրա ու հավատանք, որ մի օր էլ կպարենք մեր «Քոչարին» Արարատի ոչ թե ստորոտում, այլ գագաթին:
-Մեր ժողովուրդը հոգեբանորեն պատրա՞ստ է այդ հեռանկարին:
-Ես միայն մի բան գիտեմ. եթե իմ խմբի անդամներին երեք համերգից հետո ասեն, որ գնում ենք մի որևէ տարածք ազատագրելու, երկրի արժեքները վերադարձնելու, նրանք անպայման կգնան: Չգիտեմ, թե այդ ոգին որքա՞ն է նստած մեր ժողովրդի մեջ, բայց որ այն պիտի արթնացնել մշակույթով, միանշանակ է: Եվ կարծում եմ, որ այդ ոգին պիտի թևածի մշակույթի ցանկացած ոլորտում: Հավատացեք, որ արվեստում շատ են այդպիսի նվիրյալները, ովքեր պատրաստ են իրենց ոգեղենությամբ գնալու մինչև վերջ:
-Դուք դասավանդում եք մանկավարժական համալսարանում: Ի՞նչ կարծիք ունեք հայ ուսանողների մասին:
-Օրեր առաջ մեր համալսարանի ուսանողներն օպերայի և բալետի ակադեմիական թատրոնի բեմում ունեցան քննություն-համերգ: Դա ուղղակի պարային հրավառություն էր: Այնպիսի՜ երիտասարդներ էին բեմում: Անկախ Հայաստանի բալետմայստերական դպրոցի նոր սերունդն էր, որը նոր խոսք պիտի ասի մեր արվեստում: ՈՒնենք հրաշալի ուսանողներ: Մանկավարժական համալսարանում այսօր սովորում է 350 պարող-պարուհի: Նրանց հետ աշխատում է հիսուն հոգուց բաղկացած պրոֆեսորադասախոսական կազմը` պարի իսկական նվիրյալներ:
-Կոմիտասի անվան լարային քառյակի առաջին ջութակ Էդվարդ Թադևոսյանը մշտապես անդրադառնում է ջութակահարներին և, առհասարակ, արվեստի դաշտում խոստումնալից քայլեր անող երիտասարդներին պարտադիր զինծառայությունից ազատելու խնդրին: Այս իմաստով ի՞նչ վիճակ է պարարվեստի ոլորտում:
-Պարարվեստում այդ խնդիրը հիմնավորապես լուծված է: Պաշտպանության նախարարությունում` Սպայի տանը, ստեղծված է խումբ` «Սարդարապատ» պարային համույթը, որի կազմում իրենց զինծառայությունն են անցնում բոլոր լավագույն պարողները` ընտրված Հայաստանի պարի պետական, օպերայի և բալետի թատրոնի, «Բերդ», «Բարեկամություն» և այլ համույթներից ու թատրոններից: Ովքեր իսկապես պետք են թատրոնին, պարային համույթներին, բանակային իրենց ծառայությունն անցկացնում են «Սարդարապատում»` Մուրադ Հակոբյանի ղեկավարությամբ, չկտրվելով պարից: Այսօր այդպիսի ծառայություն է անցնում 30 հայ երիտասարդ: Նրանք ելույթներով հանդես են գալիս բոլոր զորամասերում, մասնակցում պետական մասշտաբով և պաշտպանության նախարարության կազմակերպած բոլոր միջոցառումներին: Այնպես որ, մենք այդ խնդիրը լուծել ենք: Իսկ եթե ջութակահարների մոտ կա այն, իսկապես պետք է լուծել: Պաշտպանության նախարարության ենթակայությամբ կարելի է ստեղծել նաև դասական արվեստով զբաղվող խումբ և այնտեղ ծառայության զորակոչել համապատասխան երիտասարդներին:
-Ի՞նչ ստեղծագործական ծրագրեր ունի «Բերդը»:
-Այս գործի սկիզբը դրել է հայրս` անսամբլի հիմնադիր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ Բորիս Գևորգյանը: Նրա մոտ ենք մասնագիտորեն մկրտվել ես և եղբայրս` «Բերդի» տնօրեն Ստեփան Գևորգյանը: Երկու տարուց կլրանա «Բերդի» 50-ամյակը: Մշակութային դաշտում անցկացրած կես դարը պատրաստվում ենք առանձնահատուկ նշել: Մեր նախագահի կողմից «Բերդին» շնորհված վաստակավոր կոլեկտիվի կոչումը շատ բարձր ենք գնահատում: Մեր վաստակը դրանով արժևորված ենք զգում: Մի քանի սերունդ է եկել-գնացել «Բերդի» դարպասներով, և վստահ ենք, որ շատերը դեռ պիտի գան ու գնան: Ես չափից դուրս լավատես եմ: Ինձ հաճախ քննադատում են դրա համար: Բայց այդ հարցում անուղղելի եմ: Ինչպես մտածում եմ, այդպես էլ լինում է: ՈՒզում եմ ստեղծագործել, ստացվում է, ուզում եմ հեռուստանախագիծ անել, հաջողվում է: Այնպես որ, սպասեք նոր անակնկալների:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2795

Մեկնաբանություններ